LRS

Algemeen

Patiënt met uitstralende lage rugpijn (zonder alarmsymptomen) wordt gedurende een periode van 6 weken conservatief behandeld (relatieve rust, pijnstilling, eventueel fysiotherapie). Als hierna geen verbetering merkbaar is, wordt de patiënt middels een snel en strak traject doorverwezen voor een MRI van de onderrug.

Verwijscriteria

• Vermoeden LRS volgens NHG-standaard lage rugpijn
  • Er is geen sprake van Red flags
  • Patiënt heeft na 6 weken conservatieve behandeling nog steeds last van pijnklachten volgens NHG standaard lage rugpijn

Huisarts

• Verwijst patiënt na 6 weken conservatieve behandeling digitaal naar LRS-poli

Patiƫnt

• Heeft na 6 weken conservatieve behandeling nog steeds pijnklachten volgens NGH standaard lage rugpijn
  • Wordt binnen 5 werkdagen opgeroepen voor een MRI van de onderrug
  • Meldt of er sprake is van engtevrees (claustrofobie)
  • Meldt een eventuele zwangerschap
  • Informeert de behandelend arts indien nu (of in het verleden) sprake is van een geïmplanteerde neurostimulator
  • Eet en drinkt niets (met uitzondering van een glaasje water) gedurende 2 uur vóór het tijdstip dat hij zich dient te mdlen
  • Mag zijn medicijnen innemen en roken
  • Neemt geen metalen voorwerpen mee de onderzoekskamer in
  • Ontvangt de uitslag van het onderzoek via de neuroloog
  • Wordt vervolgens doorverwezen

Radioloog/Neuroloog

• Radioloog maakt binnen 5 werkdagen een MRI van de onderrug
  • Neuroloog ziet de patiënt 2 werkdagen later (met de beoordeelde MRI erbij)
  • Neuroloog verwijst patiënt bij geen afwijkingen terug naar huisarts of verwijst patiënt binnen 1 week naar pijnpoli, neurochirurg, het MDO-team (Multidisciplinair Overleg), het MRM- (Multidisciplinair Rugpijnteam Maaslandziekenhuis) of het combispreekuur orthopedie/neurologie

Stroomdiagram

Open hier het Stroomdiagram LRS.