Teledermatologie

• Op dit moment wordt gewerkt met 2 aanbieders
       Ksyos, www.ksyos.org
       teleMC , voorheen tccn, www.telemc.nl
  • Foto’s voor dermatologie Bethesda worden op dit moment beoordeeld door G. Spijker.
  • In principe in 1 werkdag beantwoord
  • Welke aandoeningen zijn geschikt?
      > Met name inflammatoire dermatosen zijn geschikt.  Vaak blijven aantal diagnosen mogelijk. Diagnose en adviezen zijn minder zeker dan een gewoon
      consult
       > Bij huidtumoren: overweeg huidbiopt ipv teleconsultatie (zie ook werkafspraak huidtumoren).
  • Gepigmenteerde laesies zijn niet geschikt, met name vanwege de mogelijkheid van een melanoom. De kwaliteit van teledermatologie is dan niet voldoende (ontbreken dermatoscopie; in foto vaak minder detail; ontbreken palpatie).
  • Overzichtsfoto plus  2 à 3 detailfoto’s
      > Detailfotos voldoende scherp (gebruik macrostand, en controleer de foto door bij het bekijken van de opname in te zoomen op de afwijking)
      > Liefst daglicht, liever niet geflitst; liefst egaal belicht (niet te scherpe contrasten)
      > Volg eventueel een cursus via de aanbieder van teledermatologie of huisartsennascholing