Zorg na ziekenhuisopname

Algemeen

Naar aanleiding van vragen van huisartsen en SEH-artsen is er gesproken over verandering van de verantwoordelijkheid voor de patiënt na ziekenhuisopname. Het probleem was dat er geen eenduidig beleid was t.a.v. waar patiënten contact moeten zoeken wanneer er problemen/complicaties ontstaan als gevolg van hun behandeling in Meander Medisch Centrum. Dit gaf onduidelijkheid en onzekerheid bij patiënten, waardoor zij willekeurig contact opnamen met afdeling, polikliniek, SEH of met de huisarts/HAP.

Werkwijze

De essentie van de nieuwe werkwijze:
De specialist en/of het ziekenhuis is tot een week na opname de aangewezen persoon/instantie om te bellen bij problemen als gevolg van het onderzoek/behandeling in het ziekenhuis. Na die week is de huisarts weer verantwoordelijk en het aanspreekpunt.

Patiƫnt

De standaard tekst die in de patiëntenfolders wordt gecommuniceerd:

  • Maakt u zich zorgen of heeft u andere problemen als gevolg van het onderzoek of de behandeling, dan kunt u bellen met uw specialist in het ziekenhuis.

Bij een meerdaagse opname geldt:
  • Tot één week na het onderzoek/de behandeling belt u het ziekenhuis via 033 – 850 50 50.
  • Vraagt u tijdens kantooruren (8.00 - 17.00 uur) naar de polikliniek van het betreffende specialisme.
  • Vraagt u buiten kantooruren (17.00 - 8.00 uur) naar de verpleegafdeling van het betreffende specialisme.
 
Bij een behandeling in dagopname geldt:
  • Tot één week na het onderzoek/de behandeling belt u het ziekenhuis via 033 – 850 50 50.
  • Vraagt u tijdens kantooruren (8.00 - 17.00 uur) naar de polikliniek van het betreffende specialisme.
  • Vraagt u buiten kantooruren (17.00 - 8.00 uur) naar de Spoedeisende Hulp.
 
Bij problemen meer dan een week na ontslag neemt u eerst contact op met uw huisarts of met de Huisartsenpost, tenzij anders is afgesproken met de specialist.